της Μαρίνα Γαβριλάκη
Συνιδρύτρια και υπεύθυνη του hub μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Physisorg
Πρέσβειρα του Συμφώνου για το Κλίμα,
και του Ερία Καμμπούγκου, Συνιδρυτής και R&D της Physisorg
Έως και το 90% των εκπομπών μιας εταιρείας προέρχονται από δραστηριότητες της αλυσίδας αξίας της, γνωστές και ως εκπομπές Scope 3.
Η περιβαλλοντική βιωσιμότητα μιας επιχείρησης, όπως διαφαίνεται, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις εκπομπές Scope 3.
Φαίνεται παρόλα αυτά ότι οι εν λόγω εκπομπές είναι πρόκληση για πολλές μεγάλες εταιρείες, λόγω της πολυπλοκότητας απόκτησης δεδομένων και δημιουργίας ενός action plan για τους διάφορους συντελεστές που επηρεάζουν αυτούς τους ρύπους. Γι’ αυτό και εμείς προτείνουμε 2 τρόπους που μπορεί να γίνει η απανθρακοποίηση της αλυσίδας αξίας, αποδοτικά.
Image Source: g-pmuQfob8d-image-generator
- Ενθάρρυνση Φιλόδοξων Δεσμεύσεων και Στρατηγική Κινήτρων
Αρχικά οι μεγάλες εταιρείες ενθαρρύνοντας τους προμηθευτές τους να θέτουν φιλόδοξους στόχους μείωσης εκπομπών και παρέχοντάς τους τα κατάλληλα κίνητρα, πχ. υποστήριξη για αγορά ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (PPAs), μπορούν να εξασφαλίσουν μια πιο αποδοτική και δίκαιη μετάβαση. Φυσικά τόσο οι δεσμεύσεις, όσο και τα κίνητρα πρέπει να λαμβάνουν υπόψιν πολλούς παράγοντες αλλά κυρίως το επίπεδο ωριμότητας της κάθε μικρομεσαίας επιχείρησης – προμηθευτή.
- Παροχή Πόρων και Υποστήριξης
Προκειμένου να απανθρακοποιηθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις-προμηθευτές των μεγάλων εταιρειών, χρειάζονται εργαλεία και πόρους. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν Carbon Accounting, NetZero workshops, και φυσικά «πράσινες» ευκαιρίες χρηματοδότησης. Ένας από τους αποδοτικότερους τρόπους που μπορεί να επιτευχθεί το παραπάνω είναι μέσω ενός hub που υποστηρίζει και παρέχει χρήσιμα εργαλεία για τη μείωση των εκπομπών της αλυσίδας αξίας των μεγάλων επιχειρήσεων αλλά και υποστηρίζει ενεργά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να μειώσουν τους ρύπους τους και να γίνουν πιο βιώσιμες. Παράλληλα με το hub, εξίσου σημαντικές είναι και οι δράσεις για το κλίμα που μπορούν να υποστηρίξουν και να συμμετέχουν σε αυτές μεγάλες εταιρείες, όπως καθαρισμοί παραλιών και δεντροφυτεύσεις, μιας και συγκεντρώνουν πολλούς διαφορετικούς ενδιαφερόμενους μιας επιχείρησης (πχ. πελάτες, προμηθευτές) για έναν κοινό περιβαλλοντικο σκοπό, ενισχύοντας και προβάλλοντας τη δέσμευση της επιχείρησης να επιτύχει τους στόχους της για το κλίμα.
Με την εφαρμογή αυτών των στρατηγικών, οι μεγάλες εταιρείες μπορούν να υποστηρίξουν αποτελεσματικά τους προμηθευτές τους, δημιουργώντας σημαντικές πρωτοβουλίες για το κλίμα και ενισχύοντας βιώσιμες πρακτικές.