Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Η Αυτοκινητοβιομηχανία Αντιδρά στις Ποσοστώσεις Πράσινου Χάλυβα της ΕΕ

Ενώ οι περιβαλλοντικές οργανώσεις βλέπουν ευκαιρίες για απορρόφηση του κόστους, η βιομηχανία υποστηρίζει ότι οι ποσοστώσεις δεν είναι η λύση για τη μετάβαση στην πράσινη παραγωγή χάλυβα.

Η αυτοκινητοβιομηχανία απορρίπτει τα σχέδια της φον ντερ Λάιεν για τις “αγορές-οδηγούς”

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιδρούν στην πρόταση επιβολής ποσοστώσεων για τη χρήση «πράσινου χάλυβα» μέσω νομοθεσίας της ΕΕ, ενώ περιβαλλοντικές οργανώσεις θεωρούν πως ο τομέας είναι «μοναδικά τοποθετημένος» ώστε να λειτουργήσει ως ηγετική αγορά για τον πράσινο χάλυβα.

Η πρόταση κερδίζει έδαφος μετά την ομιλία επανεκλογής της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, όπου παρουσίασε το σχέδιο της για δημιουργία «ηγετικών αγορών» καθαρών υλικών στο πλαίσιο της «Πράσινης Βιομηχανικής Συμφωνίας». Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποστηρίζουν ότι η επιβολή ποσοστώσεων δεν θα λύσει το πρόβλημα, καθώς η ζήτηση για πράσινο χάλυβα δεν είναι το ζήτημα, αλλά η προσφορά.

Σύμφωνα με εκπρόσωπο της Ένωσης Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA), «η μετάβαση στον πράσινο χάλυβα είναι ένα μακροπρόθεσμο έργο που απαιτεί υποστήριξη μέσω επενδύσεων». Επίσης, υπογραμμίζει πως «οι ποσοστώσεις δεν θα επιλύσουν το πρόβλημα, διότι εστιάζουν στην πλευρά της ζήτησης και όχι της προσφοράς».

Η πρόταση για τις ποσοστώσεις υποστηρίζεται κυρίως από τη γερμανική αντιπροσωπεία της κεντροδεξιάς ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (EPP), η οποία θεωρεί πως μια μικρή ποσόστωση μπορεί να δημιουργήσει αγορά για πράσινο χάλυβα και να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα προϊόντων, όπως τα αυτοκίνητα και οι ανεμογεννήτριες.

Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποστηρίζουν πως η εκτίμηση του κόστους που θα προκύψει από τέτοιες ποσοστώσεις είναι αβέβαιη, καθώς εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Η περιβαλλοντική οργάνωση Transport & Environment (T&E), από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία είναι «μοναδικά τοποθετημένη» για να λειτουργήσει ως ηγετική αγορά για καθαρά υλικά, όπως ο πράσινος χάλυβας. Σύμφωνα με τον Alex Keynes, υπεύθυνο πολιτικής αυτοκινήτων της T&E, η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος καταναλωτής χάλυβα στην ΕΕ, μετά την κατασκευαστική βιομηχανία, καλύπτοντας το 18% της συνολικής ζήτησης.

Η χρήση χάλυβα υψηλής ποιότητας, ο οποίος παραδοσιακά παράγεται με βάση τον άνθρακα, προσφέρει μια σημαντική ευκαιρία για τις αυτοκινητοβιομηχανίες να απορροφήσουν το πρόσθετο κόστος του πράσινου χάλυβα. Σύμφωνα με υπολογισμούς της T&E, η επιβολή ποσοστώσεων που θα απαιτούν τη χρήση 40% πράσινου χάλυβα μέχρι το 2030, θα αυξήσει την τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κατά μόλις 57 ευρώ – κόστος που θεωρείται «αμελητέο» σε σχέση με την τιμή ενός νέου αυτοκινήτου.

Παράλληλα, η Ένωση Ευρωπαίων Χαλυβουργών (Eurofer) υπολογίζει ότι το πρόσθετο κόστος παραγωγής πράσινου χάλυβα ανέρχεται σε περίπου 300 ευρώ ανά τόνο. Για ένα μέσο αυτοκίνητο, που απαιτεί περίπου έναν τόνο χάλυβα, αυτό μεταφράζεται σε 300 ευρώ επιπλέον κόστος. Ο γενικός διευθυντής της Eurofer, Axel Eggert, επισημαίνει χαρακτηριστικά: «Αν θέλετε δερμάτινα καθίσματα στο αυτοκίνητο, κοστίζουν 2.000 ευρώ επιπλέον. Αν θέλετε πράσινο χάλυβα, κοστίζει 300 ευρώ».

Ωστόσο, το τελικό κόστος θα εξαρτηθεί από το πώς θα οριστεί σε επίπεδο ΕΕ ο «πράσινος χάλυβας», καθώς ακόμη δεν έχει συμφωνηθεί μια ενιαία ευρωπαϊκή διάσταση για τον όρο αυτό. Η εξέλιξη αυτής της συζήτησης θα παίξει καθοριστικό ρόλο στις στρατηγικές επιλογές των αυτοκινητοβιομηχανιών για τα επόμενα χρόνια, αλλά και στην ευρύτερη προσπάθεια της ΕΕ για μείωση του αποτυπώματος άνθρακα στη βιομηχανία.

T

Trending

N

NeWsLetteR

ΟΙ ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΜΑΣ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΤΟ MAILBOX ΣΑΣ!

Read Next