Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Η Ευρωπαϊκή Αυτοκινητοβιομηχανία σε Κρίση

Κλειστά Εργοστάσια, Χιλιάδες Άνεργοι: Οι Επιπτώσεις της Κρίσης στην Ευρωπαϊκή Αυτοκινητοβιομηχανία

Αυτοκινητοβιομηχανίες με μειωμένη παραγωγική δυναμικότητα στην Ευρώπη προμηνύουν προβλήματα για τους εργαζόμενους.

Οι κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες, υπολειτουργούν αρκετά εργοστάσια τους σε όλη την Ευρώπη. Η απειλή της Volkswagen AG για περικοπές θέσεων εργασίας στη Γερμανία και η προειδοποίηση ότι ενδέχεται να κλείσει εργοστάσια εκεί για πρώτη φορά είναι ένα σοκ για την αναιμική ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία αναμένεται να αντιμετωπίσει περισσότερα κλεισίματα.

Σύμφωνα με αναλύσεις βασισμένες σε δεδομένα της Just Auto, σχεδόν το ένα τρίτο των μεγάλων εργοστασίων επιβατικών αυτοκινήτων των πέντε μεγαλύτερων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών – BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault και VW – υπολειτουργούσαν πέρυσι, παράγοντας λιγότερα από τα μισά οχήματα που έχουν τη δυναμικότητα να κατασκευάσουν. Το κλείσιμο των εργοστασίων θα εντείνει τις ανησυχίες ότι η περιοχή αντιμετωπίζει μια παρατεταμένη ύφεση μετά την πτώση της πίσω από τους ανταγωνιστές της.

Οι ετήσιες πωλήσεις στην Ευρώπη παραμένουν περίπου 3 εκατομμύρια αυτοκίνητα κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα, αφήνοντας τα εργοστάσια άδεια και θέτοντας χιλιάδες θέσεις εργασίας σε κίνδυνο, με τη VW να καταργεί τις εγγυήσεις απασχόλησης στη Γερμανία που απολαμβάνουν οι εργαζόμενοι εδώ και δεκαετίες. Μια απροσδόκητη επιβράδυνση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα και ο αυξημένος ανταγωνισμός στις κύριες αγορές εξαγωγών – τις ΗΠΑ και την Κίνα – σημαίνει ότι οι κατασκευαστές πρέπει να βρουν εξοικονομήσεις στην Ευρώπη για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί. Και μετά την εμφάνιση του Tesla Inc.’s Model Y ως το μοντέλο με της περισότερες πωλήσεις  της περιοχής πέρυσι, οι κινεζικοί κατασκευαστές με επικεφαλής την BYD Co. εισβάλλουν τώρα επιθετικά στην περιοχή.

“Περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες μάχονται για κομμάτια μιας μικρότερης πίτας,” δήλωσε ο Matthias Schmidt, ανεξάρτητος αναλυτής αυτοκινήτων που εδρεύει κοντά στο Αμβούργο. “Ορισμένα εργοστάσια παραγωγής σίγουρα θα πρέπει να κλείσουν.”

Η απειλή κλεισίματος εργοστασίων στην Ευρώπη έχει επιδεινωθεί τα τελευταία χρόνια καθώς η έλλειψη εργαζομένων ανέβασε το κόστος εργασίας και τα έξοδα ενέργειας αυξήθηκαν από ήδη υψηλά επίπεδα λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Η αποτυχία να αλλάξει η κατάσταση θα προκαλέσει πλήγμα στην οικονομία της περιοχής: Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει πάνω από το 7% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πάνω από 13 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Τα εργοστάσια συναρμολόγησης αυτοκινήτων είναι συχνά άγκυρες μιας κοινότητας, εξασφαλίζοντας εργασία σε αμέτρητες κοντινές επιχειρήσεις, από προμηθευτές ανταλλακτικών κινητήρων και εταιρείες μεταφορών έως το τοπικό αρτοποιείο που προμηθεύει την καφετέρια του προσωπικού.

Η κατάσταση φαίνεται ιδιαίτερα δυσμενή στη Γερμανία, όπου οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές τους αγωνίζονται με τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα μετά την ηγεσία τους για δεκαετίες σε καλά σχεδιασμένα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η BMW AG προειδοποίησε την Τρίτη ότι τα κέρδη της θα πληγούν λόγω προβλήματος στα φρένα του προμηθευτή εξαρτημάτων Continental AG και της μέτριας ζήτησης στην Κίνα. Λίγες μόνο ώρες αργότερα, η VW επιβεβαίωσε ότι καταργεί τις εγγυήσεις απασχόλησης στη Γερμανία, θέτοντας τις βάσεις για μια μακρά σύγκρουση με τα συνδικάτα.
Την περασμένη εβδομάδα, η εταιρεία δέχθηκε  την οργή που προκάλεσαν τα σχέδιά της για περικοπές, με χιλιάδες εργαζόμενους να φωνάζουν στους διευθυντές στο εργοστάσιο του Wolfsburg, το μεγαλύτερο της Ευρώπης.

Υπάρχει “τεράστια πίεση για συγχώνευση” για τα εργοστάσια αυτοκινήτων στην Ευρώπη, δήλωσε ο Fabian Brandt, ειδικός του κλάδου για τη συμβουλευτική Oliver Wyman.

Το ποσοστό εκμετάλλευσης της δυναμικότητας που χρειάζεται ένα εργοστάσιο αυτοκινήτων για να αποφέρει κέρδος μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με μια σειρά παραγόντων – συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων που παράγονται και του εάν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μπορούν να μειώσουν τις βάρδιες, το προσωπικό και άλλα έξοδα για να αντισταθμίσουν την χαμένη παραγωγή.

Η εικόνα είναι άνιση μεταξύ των κατασκευαστών αυτοκινήτων και τα νέα μοντέλα μπορούν γρήγορα να γεμίσουν τα εργοστάσια. Η Mercedes-Benz Group AG, η οποία έχει υστερήσει από τη BMW στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων λόγω των υψηλών τιμών, ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει πολλά νέα μοντέλα για να ενισχύσει τη ζήτηση. Ο κατασκευαστής της S-Class δήλωσε ότι ωφελείται από ένα εξαιρετικά ευέλικτο παγκόσμιο δίκτυο παραγωγής, προσθέτοντας ότι οι εργαζόμενοί του είναι προστατευμένοι από τις αναγκαστικές απολύσεις τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2029.

Η VW έχει τα πάει καλύτερα από τους άλλους στην αύξηση της παραγωγής μετά την πανδημία, αγοράζοντας την Skoda στην Τσεχική Δημοκρατία, την Bentley στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Lamborghini στην Ιταλία

Η VW, παρά την ανάκαμψη μετά την πανδημία, αντιμετωπίζει προκλήσεις λόγω της εκτεταμένης παραγωγικής της βάσης στην περιοχή. Πριν από δύο χρόνια, ο κατασκευαστής του εμβληματικού σκαθαριού παρουσίασε σχέδια για ένα νέο εργοστάσιο ηλεκτρικών οχημάτων αξίας 2 δισεκατομμυρίων ευρώ στη Γερμανία, χαρακτηρίζοντας την ώθηση ηλεκτροκίνησης ως τη μεγαλύτερη στον κλάδο. Η VW απέρριψε το έργο πέρυσι, όταν οι πωλήσεις άρχισαν να επιβραδύνονται. Πριν από δύο μήνες, η εταιρεία δήλωσε ότι ενδέχεται να χρειαστεί να κλείσει μια μονάδα στις Βρυξέλλες λόγω της χαμηλής ζήτησης για το ηλεκτρικό Audi Q8 e-tron που κατασκευάζεται εκεί.

Οι επιπτώσεις της επιβράδυνσης της ηλεκτροκίνησης εξαπλώνονται. Κατασκευαστές αυτοκινήτων, όπως η VW και η Volvo, έχουν ανακαλέσει τις φιλοδοξίες τους για ηλεκτροκίνηση, αφήνοντας τους προμηθευτές εκτεθειμένους. Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, βρίσκεται υπό πίεση μετά την κατακόρυφη πτώση των κερδών του κατασκευαστή των Peugeot και Fiat στο πρώτο εξάμηνο.

Η Renault έχει μειώσει τις δραστηριότητές της τα τελευταία χρόνια, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Luca de Meo να δηλώνει αυτόν τον μήνα ότι ο κατασκευαστής λειτουργεί στο 90% της παγκόσμιας παραγωγικής του δυναμικότητας και βρίσκεται σε φάση πρόσληψης προσωπικού. Πέρυσι, ο κατασκευαστής αυτοκινήτων προωθούσε μια αναμόρφωση του χαρτοφυλακίου μοντέλων του, η οποία βάρυνε την παραγωγή σε ορισμένα από τα εργοστάσιά του στη Γαλλία.

Το κλείσιμο εργοστασίων στην Ευρώπη δεν είναι κάτι νέο – η Honda Motor Co. έκλεισε τη μονάδα του Swindon στο Ηνωμένο Βασίλειο πριν από τρία χρόνια, μειώνοντας περίπου 3.000 θέσεις εργασίας – αλλά είναι συνήθως η τελευταία λύση σε μια περιοχή όπου τα συνδικάτα και οι πολιτικοί μπορούν να ασκήσουν σημαντική επιρροή στις εταιρικές αποφάσεις.

Το σχέδιο της VW για κλείσιμο εργοστασίων θα πρέπει να εγκριθεί από ένα εποπτικό συμβούλιο στο οποίο οι πολιτικοί και οι συνδικαλιστές έχουν την πλειοψηφία των εδρών. Η γαλλική κυβέρνηση, η οποία κατέχει το 15% των μετοχών της Renault, έχει θέσει σε εφαρμογή τη μετατροπή μιας βόρειας περιοχής της χώρας σε κόμβο παροχής μπαταριών. Στην Ιταλία, ο Tavares ανταλλάσσει σφοδρές αντιπαραθέσεις με τη Ρώμη σχετικά με τα σχέδια μεταφοράς της παραγωγής σε φθηνότερες τοποθεσίες εκτός Ιταλίας. Η Stellantis ανέστειλε την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στο εργοστάσιο Mirafiori αυτό το καλοκαίρι για αρκετές εβδομάδες μετά την πτώση της παραγωγής κατά 63% στο πρώτο εξάμηνο.

“Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα θέλουν να αποσύρουν ορισμένα εργοστάσια για να μειώσουν τα κόστη και να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί,” δήλωσε ο Schmidt. “Η πρόκληση θα είναι να ξεπεραστούν τα συνδικάτα.”

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει μια περίοδο σημαντικών ανακατατάξεων. Η μείωση της ζήτησης, η αύξηση του κόστους και ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από την Κίνα αναγκάζουν τις εταιρείες να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους και να λάβουν δύσκολες αποφάσεις, όπως το κλείσιμο εργοστασίων. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, αν και αναγκαία, δημιουργεί πρόσθετες προκλήσεις, καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να προσαρμοστούν σε ένα νέο τοπίο.

T

Trending

N

NeWsLetteR

ΟΙ ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΜΑΣ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΤΟ MAILBOX ΣΑΣ!

Read Next