Πως οι εταιρείες ξεπλένουν τις ατασθαλίες τους μέσω του «greenwashing»;

Οι εταιρείες χρησιμοποιούν τη γλώσσα της βιωσιμότητας στις δημόσιες τοποθετήσεις τους, ενώ κρυφά προβαίνουν σε δράσεις που βλάπτουν το περιβάλλον.

Greenwashing είναι όταν επώνυμα brands, οργανισμοί ή και κυβερνήσεις προωθούν μια εικόνα οικολογικής συνείδησης χωρίς να αναλαμβάνουν ουσιαστική δράση για να την υποστηρίξουν. Αυτό συχνά έχει ως συνέπεια οι εταιρείες να παραπλανούν τους καταναλωτές με τον ισχυρισμό ότι είναι πιο βιώσιμες αντίθετα όμως με ό,τι υποδηλώνεται από τον τρόπο παραγωγής και προμήθειας που ακολουθεί η εκάστοτε επιχείρηση.

Με μια σύντομη αναζήτηση, το φαινόμενο ή η πρακτική του πράσινου ξεπλύματος αποτελεί μια διαδικασία μετάδοσης ψευδών εντυπώσεων ή παραπλανητικών μηνυμάτων σχετικά με το πώς τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο περιβαλλοντικά ορθά. Το greenwashing συνιστά αν μη τι άλλο μετεξέλιξη του γνωστού “whitewashing” που είναι η συγκάλυψη μέσω μιας μεροληπτικής παρουσίασης δεδομένων.

Οι εταιρείες τελευταία εκμεταλλεύονται την τάση της βιωσιμότητας και προσπαθούν να πλασάρουν ότι πληρούν τις προϋποθέσεις, χρησιμοποιώντας “fancy” όρους για να προωθήσουν τα συμφέροντα τους πάνω στην έννοια της οικολογίας, της κυκλικής οικονομίας και της πράσινης ανάπτυξης.

Ένα παράδειγμα greenwashing είναι λοιπόν όταν μια εταιρεία πασάρει τα προϊόντα της σαν δήθεν βιώσιμα ενώ στην πραγματικότητα απέχει πολύ από το zero waste που επικαλείται, ή χρησιμοποιεί τοξικές ουσίες, μη ανακυκλώσιμα υλικά – μιας χρήσης, ενώ παράλληλα δεν επενδύει στις ανανεώσιμες ύλες.

Αντί για ένα ειλικρινές πράσινο μάρκετινγκ, με το οποίο οι εταιρείες πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες με βάση θεμιτά περιβαλλοντικά στοιχεία, η εταιρεία εφαρμόζει το greenwashing για να απηχεί σε ένα ευρύτερο κοινό που ενδιαφέρεται να στηρίξει τις βιώσιμες επιχειρήσεις, οι οποίες σκέφτονται το περιβάλλον, εκμεταλλευομένη το trend της εποχής.

Μπορεί να το κάνει προς το συμφέρον της αλλά μοιάζει να απομακρύνεται από την εταιρική υπευθυνότητα που συχνά πρεσβεύουν με αποτέλεσμα να βρίσκει πολλές αντιδράσεις από ομάδες ακτιβιστών και συνειδητοποιημένους καταναλωτές που αντιλαμβάνονται ότι κάτι δεν πάει καλά, και των οποίων η φωνή μέσα από τα social media έχει αποκτήσει περισσότερη απήχηση.

Το κοινό ενημερώνεται πλέον για τις λάθος πρακτικές των εταιρειών που θέλουν να αυξήσουν την επιρροή τους και τις αγορές προβάλλοντας μια ηθική προσέγγιση και ένα βιώσιμο καμουφλάζ, και μπορεί να διακρίνει τις μεθόδους greenwashing από αυτές μια ορθής καμπάνιας που λαμβάνει πραγματικά υπόψη το περιβάλλον.

Μια εταιρεία που είναι ειλικρινής με το πόσο δύσκολο είναι να υλοποιήσει τους στόχους μηδενικού αποτυπώματος θα προτιμήσει στην τελική να ταχθεί υπέρ της μη κατάχρησης των φυσικών πόρων, γνωρίζοντας τις υποχρεώσεις της απέναντι στο περιβάλλον και τους ανθρώπους του, αντί για τον υπερκαταναλωτισμό που στην ουσία το greenwashing επιδιώκει κατά βάση.

Comments are closed.