του Αναστάση Σταμάτη
Πρεσβευτής του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για το Κλίμα
Συνιδρυτής και Επικεφαλής Dataphoria
Στην Ευρώπη, περίπου 50.000 μεγάλες και εισηγμένες επιχειρήσεις καλούνται να βελτιώνουν και να δημοσιεύουν διαρκώς την επίδοσή τους σε θέματα βιωσιμότητας. Μεγάλο μέρος των στοιχείων και της ESG επίδοσής τους θα προέρχεται από την εφοδιαστική τους αλυσίδα, στην οποία συχνά συμμετέχουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αυτό δημιουργεί τη μεγάλη πρόκληση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να τους παρέχουν λεπτομερή δεδομένα ESG, αν θέλουν να συνεχίσουν να είναι κομμάτι των εφοδιαστικών αλυσίδων.
Οι μεγάλες επιχειρήσεις συνήθως έχουν τους πόρους για να διαχειριστούν τέτοιες απαιτήσεις. Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όμως, είναι άδικο να ζητείται να αναλάβουν το ίδιο βάρος με τις μεγάλες. Όταν οι μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις υποχρεούνται να παρέχουν τα ίδια στοιχεία ESG, οι μεγάλες έχουν το πλεονέκτημα λόγω των πόρων τους. Αυτό δημιουργεί ένα άνισο πεδίο ανταγωνισμού, όπου οι μικρότερες επιχειρήσεις βρίσκονται σε μειονεκτική θέση.
Έτσι, η Ευρωπαϊκή Ένωση αναπτύσσει για πρώτη φορά απλοποιημένα κριτήρια, ειδικά σχεδιασμένα για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, επιτρέποντας στις ΜμΕ να συμμετέχουν αναλογικά με το μέγεθός τους και τη συμβολή τους στα θέματα βιωσιμότητας, χωρίς εξαντλητικά πρότυπα και τεράστια κόστη.
Τα νέα πρότυπα έχουν διάφορα επίπεδα συμμόρφωσης, ξεκινώντας με τα βασικά και προχωρώντας σε πιο σύνθετες απαιτήσεις και στόχους για την πράσινη μετάβαση. Έτσι, απλοποιούν την εισαγωγή μιας μικρής επιχείρησης σε θέματα βιωσιμότητας, αξιοποιώντας τα κριτήρια ESG όχι απλώς σαν άσκηση συμμόρφωσης, αλλά ως εργαλείο διαχείρισηςγια την αειφορία.
Τα οφέλη για τις επιχειρήσεις που θα ενσωματώσουν τα κριτήρια ESG είναι σημαντικά. Το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για το Κλίμα μας καλεί, όπου κι αν βρισκόμαστε στην κοινωνία, να αναλάβουμε δράση για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και να οδηγήσουμε την Ευρώπη σε ένα μέλλον αισιόδοξο, ασφαλές και κλιματικά ουδέτερο. Με την ενσωμάτωση των κριτηρίων ESG, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους, να συμβάλλουν σε ένα βιώσιμο μέλλον και να διασφαλίσουν την επιτυχία τους στη σύγχρονη αγορά.