Το Συμβούλιο της ΕΕ ενέκρινε σήμερα κανονισμό για τη ψηφιακή σήμανση των λιπασμάτων. Αυτή αποτελεί την τελευταία πράξη στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Ο κανονισμός που εγκρίθηκε σήμερα προωθεί τη χρήση ψηφιακών ετικετών για τα λιπάσματα της ΕΕ, διατηρώντας παράλληλα τις φυσικές ετικέτες όπου είναι απαραίτητες. Επιπλέον, βελτιώνει την ευανάγνωστη των ετικετών και απλοποιεί τις υποχρεώσεις σήμανσης των προμηθευτών.
Ετικέτες για την Ψηφιακή Εποχή
Ο κανονισμός ενημερώνει τον υφιστάμενο κανονισμό σχετικά με τις ετικέτες των λιπασμάτων. Προωθεί τη χρήση της ψηφιακής σήμανσης για τη μείωση του κόστους, της γραφειοκρατίας και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των παραγωγών. Οι ψηφιακές ετικέτες θα έχουν διάρκεια ζωής τουλάχιστον 10 ετών από την ημέρα διάθεσης ενός προϊόντος στην αγορά. Ο κανονισμός εξασφαλίζει επίσης τη διαθεσιμότητα των πληροφοριών με φυσικά μέσα για την προστασία ευάλωτων καταναλωτών ή ατόμων με περιορισμένες ψηφιακές δεξιότητες. Οι ψηφιακές ετικέτες θα προτείνονται επίσης για προϊόντα που πωλούνται χύμα, υπό την προϋπόθεση ότι οι απαραίτητες πληροφορίες εμφανίζονται και σε φυσική μορφή σε εμφανές σημείο πώλησης. Η Επιτροπή θα έχει την εξουσία να ενημερώνει τις γενικές απαιτήσεις ψηφιακής σήμανσης μέσω μεταβιβαζόμενων πράξεων.
Μετά την έγκριση σήμερα από το Συμβούλιο της θέσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η νομοθετική πράξη έχει εγκριθεί.
Μετά την υπογραφή από τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και τον Πρόεδρο του Συμβουλίου, ο κανονισμός θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα τεθεί σε ισχύ τρεις ημέρες αργότερα.
Οι ψηφιακές ετικέτες είναι κωδικοί QR ή γραμμωτοί κώδικες που ανακατευθύνουν τον χρήστη σε μια ιστοσελίδα όπου αποθηκεύονται οι πληροφορίες της ετικέτας. Οι ψηφιακές λύσεις μειώνουν σημαντικά το κόστος σήμανσης και παράλληλα διευκολύνουν την ενημέρωση του περιεχομένου της. Επιπλέον, η ποσότητα και η ποιότητα των πληροφοριών που μπορούν να αποθηκευτούν σε μια ψηφιακή ετικέτα είναι πολύ υψηλότερες σε σύγκριση με μια φυσική ετικέτα, της οποίας η ευανάγνωστη μπορεί να αποδειχθεί δύσκολη, ειδικά σε μικρές συσκευασίες. Ωστόσο, το επίπεδο ψηφιακού γραμματισμού ποικίλλει μεταξύ κοινωνικών ομάδων και ηλικιών, και ορισμένες ευάλωτες ομάδες μπορεί να δυσκολευτούν να κατανοήσουν τη λειτουργία των ψηφιακών ετικετών ή των έξυπνων συσκευών.
Στην ΕΕ, η ψηφιακή σήμανση χρησιμοποιείται ήδη για ορισμένα προϊόντα που περιέχουν χημικές ουσίες, για παράδειγμα μπαταρίες, και οι κανόνες για τη ψηφιακή σήμανση εξετάζονται για άλλα προϊόντα (δηλ. απορρυπαντικά, καλλυντικά και άλλες χημικές ουσίες).
Οφέλη για τις Επιχειρήσεις και τους Καταναλωτές
Η ψηφιακή σήμανση προσφέρει οφέλη τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στους καταναλωτές.
Για τις επιχειρήσεις:
- Μείωση του κόστους: Η ψηφιακή σήμανση μπορεί να μειώσει σημαντικά το κόστος εκτύπωσης και διανομής φυσικών ετικετών.
- Αυξημένη ευελιξία: Οι ψηφιακές ετικέτες μπορούν να ενημερώνονται εύκολα και γρήγορα, ώστε να αντανακλούν τις τρέχουσες πληροφορίες προϊόντος.
- Βελτιωμένη ιχνηλασιμότητα: Η ψηφιακή σήμανση μπορεί να βελτιώσει την ιχνηλασιμότητα των προϊόντων, καθιστώντας ευκολότερη την παρακολούθηση της αλυσίδας εφοδιασμού.
- Ενισχυμένη διαφάνεια: Η ψηφιακή σήμανση μπορεί να παρέχει στους καταναλωτές πρόσβαση σε περισσότερες πληροφορίες για τα προϊόντα, όπως οδηγίες χρήσης και πληροφορίες για την ασφάλεια.
Για τους καταναλωτές:
- Βελτιωμένη πρόσβαση σε πληροφορίες: Οι καταναλωτές μπορούν να έχουν πρόσβαση σε περισσότερες πληροφορίες για τα προϊόντα, όπως οδηγίες χρήσης και πληροφορίες για την ασφάλεια, με ένα απλό σαρωτή QR.
- Ευκολότερη σύγκριση προϊόντων: Οι καταναλωτές μπορούν εύκολα να συγκρίνουν τα προϊόντα σαρώνοντας τις ψηφιακές ετικέτες τους.
- Βελτιωμένη προστασία του περιβάλλοντος: Η ψηφιακή σήμανση μπορεί να μειώσει τη χρήση χαρτιού και μελάνης, συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος.
Η υιοθέτηση της ψηφιακής σήμανσης για τα λιπάσματα αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την ψηφιακή εποχή. Η ψηφιακή σήμανση προσφέρει οφέλη τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στους καταναλωτές, μειώνοντας το κόστος, αυξάνοντας την ευελιξία και βελτιώνοντας την πρόσβαση σε πληροφορίες. Καθώς η τεχνολογία συνεχίζει να εξελίσσεται, είναι πιθανό η ψηφιακή σήμανση να γίνει ακόμα πιο διαδεδομένη στο μέλλον.