EEA: Οι εκπομπές CO2 από καινούργια αυτοκίνητα και φορτηγάκια μειώνονται περαιτέρω καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται στην Ευρώπη

Οι μέσες εκπομπές CO2 από όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη το 2023 συνέχισαν να μειώνονται και ήταν κατά 1,4% χαμηλότερες σε σύγκριση με το 2022, σύμφωνα με νέα προκαταρκτικά δεδομένα που δημοσίευσε σήμερα ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος (EEA). Κατά τον ίδιο τρόπο, οι μέσες εκπομπές CO2 από τα καινούργια φορτηγάκια συνέχισαν να μειώνονται και ήταν κατά 1,6% χαμηλότερες σε σύγκριση με το 2022. Οι μειώσεις των εκπομπών από τα καινούργια αυτοκίνητα και φορτηγάκια συνδέονται με τον αυξανόμενο αριθμό των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων.

Τα δεδομένα που δημοσιεύθηκαν σήμερα από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος (EEA) βασίζονται σε πληροφορίες που παρέχουν οι ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένων λεπτομερειών για όλα τα νέα ταξινομημένα αυτοκίνητα και φορτηγάκια.

Αυτά τα προκαταρκτικά δεδομένα δείχνουν ότι το 2023 ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη 10,7 εκατομμύρια καινούργια αυτοκίνητα, γεγονός που μεταφράζεται σε αύξηση 13,2% σε σύγκριση με το 2022. Σχεδόν το ένα τέταρτο αυτών των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων ήταν ηλεκτρικά – είτε πλήρως ηλεκτρικά είτε plug-in υβριδικά. Μεταξύ των χωρών που υπέβαλαν έκθεση, ο στόλος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν υψηλότερος στη Νορβηγία, τη Σουηδία και την Ισλανδία, φτάνοντας το 90,5%, 60,7% και 60,4% αντίστοιχα.

Το 2023, ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη 1,2 εκατομμύρια καινούργια φορτηγάκια, δηλαδή 20,2% περισσότερα από τα επίπεδα του 2022. Το μερίδιο των ηλεκτρικών φορτηγών έφτασε το 8% το 2023. Περισσότερα από τα μισά πλήρως ηλεκτρικά φορτηγάκια ταξινομήθηκαν σε τρεις χώρες: Γαλλία, Γερμανία και Σουηδία.

Βασικοί αριθμοί – νέα επιβατικά αυτοκίνητα

  • Συνολικές ταξινομήσεις: 10,7 εκατομμύρια (+13,2% σε σύγκριση με το 2022)
  • Μέσες εκπομπές CO2: 106,6 g CO2/km (-1,4%)
  • Μερίδιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών: 23,6% (από 23% το 2022)
  • Μερίδιο πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων: 15,5% (από 13,5% το 2022)
  • Μέσος όρος μάζας: 1.545 kg (+1,3%)

Βασικοί αριθμοί – νέα φορτηγάκια

  • Συνολικές ταξινομήσεις: 1,2 εκατομμύρια (+20,2% σε σύγκριση με το 2022)
  • Μέσες εκπομπές CO2: 180,8 g CO2/km (-1,6%)
  • Μερίδιο πλήρως ηλεκτρικών φορτηγών: 8% (από 6% το 2022)
  • Μέσος όρος μάζας: 1.896 kg (+1%)

Στόχοι για τις εκπομπές ρύπων

Ο τομέας των μεταφορών αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τέταρτο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην Ευρώπη, με περίπου τα τρία τέταρτα των εκπομπών μεταφορών να προέρχονται από τις οδικές μεταφορές. Στόχος της ΕΕ είναι να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές κατά 90% έως το 2050 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Ο στόχος για όλα τα καινούργια αυτοκίνητα και φορτηγάκια είναι να επιτευχθούν μηδενικές εκπομπές από το 2035 και μετά.

Σχετικά με τα δεδομένα οχημάτων

Ο EEA συλλέγει και διαθέτει πληροφορίες για τα νέα οχήματα που ταξινομούνται στην Ευρώπη σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) 2019/631. Αυτά τα δεδομένα βασίζονται στη Διεθνή Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (WLTP) και περιλαμβάνουν νέες ταξινομήσεις οχημάτων στα κράτη μέλη της ΕΕ, στην Ισλανδία και στη Νορβηγία. Τα δεδομένα που δημοσιεύθηκαν σήμερα βασίζονται σε δεδομένα που παρέχονται από τις χώρες και παραμένουν προκαταρκτικά έως ότου οι κατασκευαστές οχημάτων τα επανεξετάσουν αργότερα φέτος για να διορθώσουν τυχόν πραγματικά σφάλματα. Ο EEA θα δημοσιεύσει στη συνέχεια τα τελικά σύνολα δεδομένων και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιβεβαιώσει εάν οι μεμονωμένοι κατασκευαστές ή ομάδες έχουν εκπληρώσει τον ετήσιο ειδικό στόχο εκπομπών CO2.

Εκτός από τα προκαταρκτικά σύνολα δεδομένων που δημοσιεύθηκαν σήμερα για τις εκπομπές CO2 που υπολογίζονται μέσω εργαστηριακών δοκιμών, ο EEA δημοσιεύει επίσης δεδομένα σχετικά με τις εκπομπές CO2 και την κατανάλωση καυσίμου σε πραγματικές συνθήκες από αυτοκίνητα και φορτηγάκια. Αυτά τα δεδομένα, τα οποία καταγράφονται με συσκευές παρακολούθησης κατανάλωσης καυσίμου επί του οχήματος (OBFCM), χρησιμοποιούνται για την τεκμηρίωση και την παρακολούθηση της διαφοράς μεταξύ εκπομπών και κατανάλωσης καυσίμου σε εργαστηριακές δοκιμές και στον δρόμο. Περισσότερες πληροφορίες και αναλύσεις για αυτά τα δεδομένα παρέχονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Συμπέρασμα

Η τάση μείωσης των εκπομπών CO2 από τα καινούργια αυτοκίνητα και φορτηγάκια στην Ευρώπη είναι ενθαρρυντική και οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αυξανόμενη υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων. Η επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της ΕΕ για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές θα απαιτήσει συνεχή καινοτομία και πολιτικές που θα προωθήσουν περαιτέρω την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων και άλλων λύσεων χαμηλών εκπομπών ρύπων.

Comments are closed.