Dataphoria: Η «πράσινη» startup που αλλάζει τα δεδομένα στη βιωσιμότητα

Η Dataphoria ήταν η μεγάλη νικήτρια του Sustainability Hackathon που διοργανώθηκε τον Δεκέμβριο του 2022 στη Θεσσαλονίκη και συγκέντρωσε το ενδιαφέρον ομάδων και startups από όλη την Ελλάδα

Ήταν Απρίλιος του 2022, όταν ξεκίνησε ο δεύτερος μαραθώνιος καινοτομίας ανάπτυξης λύσεων και εφαρμογών για τη βιωσιμότητα, το λεγόμενο «Sustainability Hackathon», το οποίο έφερε σε επαφή startups και ομάδες με καινοτόμες ιδέες από όλη την Ελλάδα. Πρόκειται για μια δράση ανοιχτής καινοτομίας, η οποία αναπτύχθηκε με την πρωτοβουλία της Lidl Ελλάς και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης, με την τεχνολογική και οργανωτική υποστήριξη της Crowdpolicy, στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας «Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης» και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η συγκεκριμένη δράση ενθαρρύνει την ανάπτυξη της καινοτομίας και συμβάλλει στη διασφάλιση της βιωσιμότητας, ενώ αποσκοπεί στην επαγρύπνηση της κοινωνίας σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, μέσα από τη μέγιστη αξιοποίηση της τεχνολογίας και της τεχνογνωσίας που θα οδηγήσει σε μία βιώσιμη καθημερινότητα. Σημαντική είναι βεβαίως και η συμβολή της Lidl, η οποία εδώ και χρόνια μάχεται για έναν βιώσιμο πλανήτη, παραμένοντας πιστή στη δέσμευσή της για μείωση του ενεργειακού της αποτυπώματος μέσω καινοτόμων λύσεων και δράσεων φιλικών προς το περιβάλλον. Μετά το «Sustainability Hackathon», σειρά είχε το εργαστήριο καινοτομίας «Sustainability Innovation Lab», ένα πεντάμηνο πρόγραμμα, το οποίο παρείχε την απαραίτητη στήριξη στις ομάδες και τις εφαρμογές που ξεχώρισαν, δίνοντάς τους την ευκαιρία να πάνε ένα βήμα παρακάτω. 

Μεταξύ των ομάδων που διακρίθηκαν και εν τέλει αναδείχθηκε μεγάλη νικήτρια στον τελικό του Sustainability Hackathon τον Δεκέμβριο του 2022, ήταν η «Dataphoria», η οποία εξειδικεύεται στη βιώσιμη ανάπτυξη. Ιδρυτές της «πράσινης» startup είναι δύο νέοι επιστήμονες, ο Αναστάσης Σταμάτης και η Φένια Σούρλα, οι οποίοι γνωρίστηκαν στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ και είναι φίλοι 15 χρόνια. Κοινό στοιχείο τους, η αγάπη για το περιβάλλον και τον εθελοντισμό. Έχοντας και οι δύο διανύσει μια σημαντική πορεία στην Ευρώπη σε projects σχετικά με το περιβάλλον και με έργα υποδομών, συνειδητοποίησαν το 2020 πως ο συνδυασμός των γνώσεών τους θα μπορούσε να φέρει εξαιρετικά αποτελέσματα στην αναχαίτιση της κλιματικής αλλαγής και στην εν γένει προστασία του περιβάλλοντος. Με γνώμονα τη σκέψη αυτή, η συνένωση των δεδομένων και της αειφορίας «γέννησε» την Dataphoria.

Φωτογραφία: Danezis Stories

Η Dataphoria στο «μικροσκόπιο»

Πρόκειται για μια πρωτοποριακή και καινοτόμο startup, η οποία εξειδικεύεται στην στην ανάλυση των δεδομένων, αξιοποιώντας τα με τέτοιον τρόπο, ώστε να εισάγουν την αειφορία στο DNA κάθε επιχείρησης και κάθε πόλης, οδηγώντας τις ταχύτερα σε ένα «πράσινο» μέλλον. Ο Αναστάσης και η Φένια, ουσιαστικά κατασκεύασαν μια ψηφιακή πλατφόρμα, η οποία αξιοποιεί στο έπακρο το Analytics as a Service framework για τη βιώσιμη ανάπτυξη και επιτρέπει σε επιχειρήσεις και δήμους να δέχονται όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τους δείκτες ESG, για το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και για δεδομένα που συνδέονται με την αειφόρο ανάπτυξη και το περιβάλλον.

Βασική καινοτομία της Dataphoria είναι πως ενώνει τα δεδομένα με την αειφορία και δημιουργεί ένα περιβάλλον το οποίο σέβονται όλες οι επιχειρήσεις, μέσω της καταγραφής του αποτυπώματος άνθρακά τους σε αυτό, χρησιμοποιώντας τις πιο αξιόπιστες και εγκεκριμένες από τον κλάδο μεθοδολογίες. Αυτό επιτυγχάνεται χάρη στις υπηρεσίες ανάλυσης, επεξεργασίας και οπτικοποίησης δεδομένων, εξειδικευμένες στη βιώσιμη ανάπτυξη. Απευθύνονται κυρίως σε επιχειρήσεις και δήμους που θέλουν να μετρήσουν τον κοινωνικό και περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο, είτε λόγω των επιταγών της αγοράς είτε, ακόμα πιο συχνά, λόγω των πολλών ρυθμιστικών διατάξεων που τους υποχρεώνουν να το κάνουν.

Το έργο της Dataphoria συμβάλλει όχι μόνο στην ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος επιχειρήσεων και δήμων, αλλά και στη διευκόλυνσή τους όσον αφορά στη συλλογή και επεξεργασία των δεδομένων. Δεδομένου πως, οι επιχειρήσεις που επιλέγουν να αναπτύξουν περιβαλλοντική και κοινωνική στρατηγική, χρειάζονται και τα κατάλληλα δεδομένα, η συγκέντρωση και δημοσιοποίηση των οποίων, ωστόσο, είναι μια εξαιρετικά χρονοβόρα και περίπλοκη διαδικασία. Σε αυτό το σημείο λοιπόν, έρχεται η Dataphoria και «λύνει» τα χέρια των επιχειρήσεων που ταλαιπωρούνται με τη συλλογή στοιχείων.

Χάρη στη μεθοδολογία ανάλυσης, επεξεργασίας και οπτικοποίησης δεδομένων για τη βιωσιμότητα, που έχουν αναπτύξει, συνδέονται με τα εταιρικά συστήματα, ανακτούν τα δεδομένα, τα καθαρίζουν, τα μεταμορφώνουν και τα ετοιμάζουν για χρήση. Με το ξεκίνημα της νέας χρονιάς και έχοντας ολοκληρώσει projects με μικρομεσαίες επιχειρήσεις, είναι πλέον σε προχωρημένες συζητήσεις για το πρώτο τους Proof of concept σε μια μεγαλύτερη επιχείρηση, ώστε να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους αξιοποιώντας πιο περίπλοκες πηγές δεδομένων και προσφέροντας εξειδικευμένα KPIs. Ταυτόχρονα, προχωρούν στην αναζήτηση επενδυτών ώστε να επιταχύνουν την ανάπτυξή τους και να μεγαλώσουμε γρήγορα τον αντίκτυπό τους.

Μάθετε περισσότερα για τη Dataphoria στο www.dataphoria.gr.

Comments are closed.