Η Επιτροπή χαιρετίζει τη συμφωνία σχετικά με ισχυρούς στόχους της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα νέα φορτηγά και τα αστικά λεωφορεία

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρετίζει τη σημερινή συμφωνία μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με προσωρινή πολιτική συμφωνία για την ενίσχυση των προτύπων εκπομπών CO2 για τα νέα βαρέα επαγγελματικά οχήματα που εισέρχονται στην αγορά της ΕΕ από το 2030.

Ο κανονισμός θα θέσει νέους φιλόδοξους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 για το 2030, το 2035 και το 2040. Τα νέα πρότυπα θα διασφαλίσουν ότι αυτό το τμήμα του τομέα των οδικών μεταφορών συμβάλλει στη μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών και στις κλιματικές φιλοδοξίες της ΕΕ για το 2030 και στην κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.

Φιλόδοξοι στόχοι και ευρύτερο πεδίο εφαρμογής
Η σημερινή συμφωνία θέτει στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα κατά 45 % για την περίοδο 2030-2034, 65 % για την περίοδο 2035-2039 και 90 % από το 2040, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019. Το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού διευρύνεται και τα πρότυπα αυτά θα ισχύουν πλέον για όλα σχεδόν τα φορτηγά (συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματικών οχημάτων, όπως τα φορτηγά απορριμμάτων, οι ανατρεπόμενες μηχανές ή οι αναμεικτήρες σκυροδέματος από το 2035), τα αστικά λεωφορεία, τα λεωφορεία μεγάλων αποστάσεων και τα ρυμουλκούμενα. Ειδικοί στόχοι μείωσης των εκπομπών καθορίζονται επίσης για τα ρυμουλκούμενα (7,5 %) και τα ημιρυμουλκούμενα (10 %), αρχής γενομένης από το 2030.

Για να επιταχυνθεί η μετάβαση σε δημόσιες μεταφορές μηδενικών εκπομπών σε ολόκληρη την Ευρώπη, τα νέα αστικά λεωφορεία πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές κατά 90 % από το 2030. Όλα τα νέα αστικά λεωφορεία θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών έως το 2035.
Στο πλαίσιο της προσωρινής συμφωνίας, η Επιτροπή θα επανεξετάσει την αποτελεσματικότητα και τον αντίκτυπο του κανονισμού έως το 2027.
Η επανεξέταση αυτή θα καλύψει την επέκταση του πεδίου εφαρμογής στα μικρά φορτηγά, μια μεθοδολογία για την καταχώριση βαρέων επαγγελματικών οχημάτων που λειτουργούν αποκλειστικά με καύσιμα ουδέτερα ως προς το CO2, σύμφωνα με το δίκαιο της ΕΕ και τους στόχους της κλιματικής ουδετερότητας, τον ρόλο ενός συντελεστή διόρθωσης άνθρακα στη μετάβαση προς βαρέα επαγγελματικά οχήματα μηδενικών εκπομπών και μια μεθοδολογία για τον προσδιορισμό των εκπομπών CO2 ολόκληρου του κύκλου ζωής των νέων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.
Η σημερινή συμφωνία στέλνει ένα ακόμη σαφές μήνυμα στους κατασκευαστές, τους μεταφορείς και τους χρήστες να κατευθύνουν τις επενδύσεις προς καινοτόμες τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών και να τονώσουν την ανάπτυξη υποδομών επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού.

Επόμενα βήματα
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο πρέπει τώρα να εγκρίνουν επίσημα τη συμφωνία. Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, η νέα νομοθεσία θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ένωσης και θα τεθεί σε ισχύ.

Ιστορικό
Τον Φεβρουάριο του 2023 η Επιτροπή πρότεινε το σχέδιο κανονισμού για τον καθορισμό προτύπων CO2 για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα από το 2030 και μετά, ώστε να συμβάλει στην επίτευξη του στόχου της ΕΕ για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050 και να μειώσει τη ζήτηση για εισαγόμενα Το περιεχόμενο αυτό είναι προϊόν αυτόματης μετάφρασης. Επιστροφή στην αρχική γλώσσα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν αναλαμβάνει καμία ευθύνη για την ποιότητα και την ακρίβεια αυτής της αυτόματης μετάφρασης. Σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την αυτόματη μετάφραση ορυκτά καύσιμα. Τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα ευθύνονται για πάνω από το 25 % των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις οδικές μεταφορές στην ΕΕ και αντιπροσωπεύουν πάνω από το 6 % των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ.

Comments are closed.