Σουηδία: Ο Πρώτος Ηλεκτροδοτούμενος Δρόμος στον κόσμο – Η Καινοτομία που Αλλάζει τον Τρόπο των Μεταφορών

Αυτοί οι ηλεκτρικοί δρόμοι εξαλείφουν την ανάγκη για συχνές στάσεις για επαναφόρτιση, ένα σημαντικό εμπόδιο για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, αντιμετωπίζοντας έτσι το φοβερό άγχος που μαστίζει τους χρήστες ηλεκτρικών οχημάτων.

Στην καρδιά της Σουηδίας, μια μετασχηματιστική καινοτομία ετοιμάζεται, που θα μπορούσε να βελτιώσει το μέλλον των μεταφορών. Ο πρώτος μόνιμα ηλεκτροδοτούμενος δρόμος στον κόσμο. Θα είναι μια νέα αρχή για ένα βιώσιμο μέλλον.

Γνωρίστε αυτήν την την τεχνολογική καινοτομία

Οι ηλεκτρικοί δρόμοι ή e-roads, είναι ειδικά σχεδιασμένοι δρόμοι, εξοπλισμένοι με ενσωματωμένες ηλεκτρικές ράγες ή άλλα αγώγιμα στοιχεία, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα ή EVs διασχίζουν αυτούς τους δρόμους, συνδέονται με αυτά τα στοιχεία επιτρέποντας τη συνεχή μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από τον δρόμο, στην μπαταρία του οχήματος. Φανταστείτε έναν κόσμο όπου τα ηλεκτρικά οχήματα γλιστρούν απρόσκοπτα κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων με τις μπαταρίες τους να φορτίζουν συνεχώς και αόρατα καθώς κινούνται.

Αυτοί οι ηλεκτρικοί δρόμοι εξαλείφουν την ανάγκη για συχνές στάσεις για επαναφόρτιση, ένα σημαντικό εμπόδιο για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, αντιμετωπίζοντας έτσι το φοβερό άγχος που μαστίζει τους χρήστες ηλεκτρικών οχημάτων.

Οργάνωση έργου

Το έργο διευθύνεται από τη Σουηδική Διοίκηση Μεταφορών, Trafikverket, η οποία έχει επιλέξει τον αυτοκινητόδρομο Ε20. Συγκεκριμένα, θα κατασκευάσει το ηλεκτρικό οδικό σύστημα (ERS) στη διαδρομή 21 χιλιομέτρων από το Hallsberg στο Örebro, που βρίσκεται ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, τη Στοκχόλμη και το Γκέτεμποργκ.

Το 2018, η Trafikverket εγκαινίασε την πρώτη ράγα φόρτισης στον κόσμο για ηλεκτρικά οχήματα σε δημόσιους δρόμους ως πιλότος μεταξύ του αεροδρομίου Arlanda της Στοκχόλμης και μιας περιοχής logistics στο Rosersberg.

Ο ηλεκτρικός δρόμος βρίσκεται πλέον στο στάδιο της προμήθειας και του τελικού σχεδιασμού, ενώ η Trafikverket αναμένει να τον ολοκληρώσει και να τον παρουσιάσει στο κοινό το 2025/2026.

Το Trafikverket δεν έχει ακόμη καθορίσει ποια τεχνολογία θα χρησιμοποιήσει για το ERS. Επί του παρόντος, υπάρχουν τρεις διαθέσιμοι τύποι:

  • εναέρια αγώγιμη,
  • επίγεια αγώγιμη και
  • επίγεια επαγωγική φόρτιση

Πολλά από αυτά σχετίζονται με τους τύπους οχημάτων που το χρησιμοποιούν. Ο Jan Pettersson, διευθυντής στρατηγικής ανάπτυξης στο Trafikverket (αρχή μεταφορών της Σουηδίας) εξήγησε στο Euronews ότι η μεγαλύτερη πρόκληση στη μαζική απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι η εξεύρεση της καλύτερης λύσης για τα βαρέα φορτηγά οχήματα.

Ο Pettersson λέει ότι ο κόσμος αντιμετωπίζει μια «ειδική πρόκληση» να διατηρεί φορτισμένα τα βαρέα οχήματα.

«Εάν πρόκειται να έχετε μόνο λύση στατικής φόρτισης με πλήρη μπαταρία για βαρέα οχήματα, θα έχετε οχήματα με τεράστια ποσότητα μπαταριών που πρέπει να μεταφέρουν τα οχήματα», είπε.

Ενώ μεγάλο μέρος του Ηλεκτρικού Οδικού Συστήματος (ERS) επικεντρώνεται στα φορτηγά, μια πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι τα ιδιωτικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν επίσης να ωφεληθούν.

Η μελέτη προσομοίωσε τα μοτίβα κίνησης 412 ιδιωτικών αυτοκινήτων σε μέρη των εθνικών και ευρωπαϊκών δρόμων της Σουηδίας και διαπίστωσε ότι ο συνδυασμός οικιακής φόρτισης με δυναμική φόρτιση μπορεί να μειώσει το μέγεθος της μπαταρίας έως και 70%.

Τρόπος φόρτισης

Για να πετύχουν τα βαρέα φορτηγά οχήματα τα μεγάλα τους ταξίδια με βαρύ φορτίο, χρειάζονται περισσότερες μπαταρίες EV. Αυτά προσθέτουν σημαντικά στο βάρος, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο. Η Σουηδία θέλει να μειώσει αυτό το βάρος φορτίζοντας κατά τη μετακίνηση.

Στον πρώτο τύπο φόρτισης, η ισχύς μεταφέρεται από τα εναέρια καλώδια σε ένα όχημα μέσω ενός παντογράφου – όπως ακριβώς λειτουργούν τα τραμ. Αυτή η τεχνολογία, ωστόσο, είναι κατάλληλη μόνο για βαρέα οχήματα που είναι αρκετά ψηλά ώστε να φτάσουν στις ηλεκτρικές γραμμές.

Οι άλλες δύο επίγειες επιλογές λειτουργούν με παρόμοιο τρόπο. Στην αγώγιμη φόρτιση, η ισχύς μεταφέρεται από ειδικές ράγες ή τροχιές που είναι τοποθετημένες κάτω ή στο δρόμο. Τα οχήματα φορτίζονται με τη βοήθεια μηχανικού βραχίονα ή ραβδιού που αγγίζει τις ράγες. Στο επαγωγικό σύστημα, η μεταφορά ισχύος πραγματοποιείται μεταξύ των πηνίων που είναι ενσωματωμένα στο δρόμο και των οχημάτων.

Τα ηλεκτρικά τραμ και τα τρόλεϊ που χρησιμοποιούν είτε σύστημα αλυσοειδούς (εναέρια γραμμή) είτε αγώγιμα (επαφή με ηλεκτροκίνητη σιδηροδρομική γραμμή) είναι μακροχρόνιες λύσεις και εξακολουθούν να είναι κοινές σε πολλές τοποθεσίες στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη.

Εισάγονται και σε νέα μέρη – η Γαλλία βρίσκεται υπό ένα μεγάλο έργο για να επιβάλει αγώγιμη φόρτιση στους εθνικούς της αυτοκινητόδρομους για φορτηγά.

Comments are closed.