Το εργαλείο για εξοικονόμηση ενέργειας στη βιομηχανία

Μέθοδοι, μετρήσεις και τρόπος διαχείρισης στο βιβλίο του Γιώργου Στασινόπουλου

«Η Διοίκηση της μικρής και μεσαίας βιομηχανίας»

H βέλτιστη χρήση και εξοικονόμηση της ηλεκτρικής ενέργειας στη βιομηχανία ήταν το θέμα εκπαιδευτικού σεμιναρίου που διεξήχθη στο πλαίσιο της πρόσφατης ετήσιας γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου Βιομηχανιών Πλαστικών Ελλάδος (ΣΒΠΕ). Το σεμινάριο προσέλκυσε το ενδιαφέρον καθώς το ενεργειακό αποτέλεσε τα τελευταία έτη ένα από τα πλέον κρίσιμα κέντρα κόστους για μια βιομηχανία.

Ο εισηγητής Γιώργος Στασινόπουλος, οικονομολόγος, για πολλά χρόνια διευθύνων σύμβουλος μεγάλης βιομηχανίας πλαστικών και αντιπρόεδρος παλαιότερα του ΣΒΠΕ, ανέλυσε πώς η εξοικονόμηση ενέργειας εκτός από το οικονομικό όφελος έχει και προφανές περιβαλλοντικό όφελος και συντελεί στη βελτίωση των δεικτών ESG των επιχειρήσεων, οι οποίοι αποκτούν συνεχώς μεγαλύτερη σημασία.

Ο κύριος άξονας του σεμιναρίου ήταν η σύνδεση κατανάλωσης ενέργειας και ποσότητας παραγωγής, με την εισαγωγή της έννοιας της Ειδικής Κατανάλωσης Ενέργειας [Specific Energy Consumption] που είναι η ποσότητα ενέργειας που απαιτείται για την επεξεργασία μιας μονάδας πρώτης ύλης σε μια βιομηχανία και ορίζεται ως ο λόγος της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας σε κιλοβατώρες [kWh] προς τη συνολική κατανάλωση πρώτων υλών σε κιλά [kg] για μια χρονική περίοδο.

Η διαχρονική παρακολούθηση της Ειδικής Κατανάλωσης Ενέργειας είναι το εργαλείο που χρησιμοποιεί μια εταιρεία για να αξιολογεί την πρόοδό της στην εξοικονόμηση ενέργειας. Σε διαφορετικούς τύπους επιχειρήσεων η Ειδική Κατανάλωση Ενέργειας μπορεί να οριστεί διαφορετικά. Σε ένα ξενοδοχείο, για παράδειγμα, μπορεί να οριστεί ως ο λόγος της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας σε κιλοβατώρες [kWh] προς τον αριθμό των διανυκτερεύσεων.

Στο σεμινάριο παρουσιάστηκαν μέθοδοι για την εξοικονόμηση ενέργειας ξεκινώντας από αυτές που δεν χρειάζονται επενδύσεις και αλλαγές στην παραγωγική διαδικασία, αλλά αναζήτηση και εξάλειψη μορφών σπατάλης –όπως είναι οι απώλειες πεπιεσμένου αέρα– προχωρώντας σε αυτές που μπορούν να γίνουν με αγορά εξοπλισμού –όπως η ανάκτηση της θερμότητας που μπορεί να υπάρχει ως παραπροϊόν μιας παραγωγικής διαδικασίας– και καταλήγοντας στην ένταξη της ενεργειακής παραμέτρου στον στρατηγικό σχεδιασμό μιας βιομηχανίας.

Τα παραπάνω αναλύονται λεπτομερώς και με παραδείγματα στο βιβλίο του εισηγητή Γιώργου Στασινόπουλου «Η Διοίκηση της μικρής και μεσαίας βιομηχανίας» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαζήση. Πέρα από το θέμα της ενέργειας, ο συγγραφέας προτείνει μια σειρά από εργαλεία που θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις οικονομικές επιδόσεις της μικρής και μεσαίας βιομηχανίας αυξάνοντας τις πωλήσεις, μειώνοντας το κόστος παραγωγής και αυξάνοντας τις τιμές μέσω της διαφοροποίησης από τον ανταγωνισμό.

Αντλώντας από την προσωπική του εμπειρία, ως διευθύνοντος συμβούλου μιας επιτυχημένης επιχείρησης, ο Γιώργος Στασινόπουλος εξετάζει μεθόδους επιλογής και διαχείρισης του προσωπικού, καθώς και συγκρότησης και λειτουργίας της ομάδας διοίκησης μιας εταιρείας. Τέλος, σχολιάζει, μερικές φορές με αιρετικό τρόπο, μια σειρά από κυρίαρχες απόψεις για τη διοίκηση των επιχειρήσεων χρησιμοποιώντας ιστορικές, πολιτικές και αθλητικές αναφορές που ξεκινούν από τον Ουίνστον Τσώρτσιλ και τον Καρλ Μαρξ και καταλήγουν στον Γιόχαν Κρόιφ και τον Μπομπ Ντίλαν.

Το βιβλίο αναπτύσσεται σε πέντε μέρη.

Το Πρώτο Μέρος αφορά τις πωλήσεις της επιχείρησης, οι οποίες είναι η αφετηρία για όλες τις άλλες δραστηριότητες. Το Δεύτερο Μέρος αφορά την προσπάθεια για μείωση του κόστους παραγωγής των προϊόντων της επιχείρησης. Το Τρίτο Μέρος αφορά την προσπάθεια να ξεχωρίσει η επιχείρηση από τον ανταγωνισμό, για να μπορέσει να αποκτήσει λόγο στον καθορισμό της τιμής των προϊόντων της. Το Τέταρτο Μέρος καλύπτει ό,τι έχει σχέση με το ανθρώπινο δυναμικό μιας επιχείρησης. Το Πέμπτο Μέρος… αποκαλύπτει το «μυστικό της επιτυχίας» για τις επιχειρήσεις και κάνει ορισμένες προτάσεις για το πώς πρέπει να λειτουργεί η ηγεσία μιας εταιρείας, ενώ εξετάζει ορισμένα συστήματα παραγωγής και ποιότητας.

Comments are closed.